Seminarium
Edukacja globalna, edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – program działań, wymiana myśli i dobrych praktyk szkolnych– kliknij aby przeczytać
Projekt „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju”,
jest współfinansowany z programu polskiej współpracy rozwojowej
MSZ RP 2016 –Moduł I i Moduł II
Organizator: Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Instytucje Partnerskie – 16 regionalnych placówek doskonalenia nauczycieli.
Wprowadzenie i uzasadnienie realizacji projektu
Moduł I – Sieć Szkół Liderów Edukacji Globalnej.
Moduł II projektu 355/2016/3016ADM/M jest kontynuacją działań edukacyjnych ORE, rozpoczętych w 2007 roku na rzecz podniesienia świadomości i zrozumienia problemów współzależności globalnych.
UZASADNIENIE
- Realizacja Wieloletniego Programu Współpracy Rozwojowej na lata 2016 – 2020 – dokumentu rządowego obejmującego całość Oficjalnej pomocy Rozwojowej (ang. Official Development Assistansce, ODA).
- Podstawą prawną programu współpracy rozwojowej jest ustawa o współpracy rozwojowej z dnia 16 września 2011 r. (Dz. U. 2011 nr 234 poz. 1386 z późn. Zm.), która definiuje działania podejmowane przez organy administracji rządowej, m. in. w celu realizacji działań w zakresie edukacji globalnej na rzecz podniesienia świadomości i zrozumienia współzależności globalnych.
- Działania edukacyjne stanowią odpowiedź Polski na przyjęte przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 2015 roku ZRÓWNOWAŻONE CELE ROZWOJU (ang. Sustainable Development Goals, tzw. SDGs).
- Porozumienie w sprawie wspierania rozwoju edukacji globalnej zawarte w dniu 26 maja 2011 r. między Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Grupą Zagranica oraz zapisy obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
EDUKACJA GLOBALNA, zgodnie z definicją przyjętą w Porozumieniu w sprawie wspierania rozwoju edukacji globalnej, to działania edukacyjne skierowane do polskiego społeczeństwa i nawiązujące do problemów i wyzwań rozwojowych na świecie. Jest to część kształcenia obywatelskiego i wychowania dotycząca budowania świadomości o istnieniu globalnych zjawisk i współzależności. Przez współzależności należy rozumieć wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
GŁÓWNE CELE PROJEKTU
- kształtowanie postaw uczniów opartych na uniwersalnych wartościach,
- rozwijanie kluczowych kompetencji istotnych w procesie uczenia się,
- rozwijanie umiejętności społecznych i obywatelskich dzieci i młodzieży w dobie globalizacji, w środowisku lokalnym i regionalnym,
- lepsze rozumienie złożoności otaczającego świata,
- kształtowanie krytycznego myślenia i wpływ na zmianę postaw,
- przełamywanie istniejących stereotypów i uprzedzeń.
AKTUALNE WYZWANIA GLOBALNE to m. in.:
- zapewnienie Zrównoważonego Rozwoju;
- poprawa jakości życia w wielu krajach,
- ochrona praw człowieka,
- zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie.
Częścią edukacji globalnej są działania zmierzające do informowania o istnieniu problemów globalnych na świecie oraz o środkach i sposobach wpływania na ich redukcję, w tym przede wszystkim o CELACH ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU (których jest 17) i procesie ich wdrażania.
Edukacja globalna w Zespole Szkolno Przedszkolno nr 11 jest realizowana od 2013 roku.