PO WER

Podsumowanie projektu  pt. „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” realizowanego w szkole od października 2019 do maja 2022 finansowanego z Funduszy Europejskich, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

   

Realizacja projektu  umożliwiła nauczycielom Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 11 w Krakowie rozwój zawodowy i osobisty. Podnieśli swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniem z doświadczeniem migracji, poznali europejskie metody i formy pracy z klasą wielokulturową, wzbogacili swój warsztat pracy o nowe pomysły. Udział w zagranicznych szkoleniach umożliwił lepsze zrozumienie różnorodności w środowisku szkolnym oraz radzenia sobie z rozmaitymi jej aspektami. Szkolenia prowadzone przez osoby kompetentne pozwoliły na wyjaśnienie, czasami niezrozumiałych, zachowań podopiecznych. Uczestnicy wzmocnili umiejętności w zakresie posługiwania się językiem angielskim, dodatkowo nauczyciele, którzy na co dzień nie używają obcego języka, przełamali barierę w posługiwaniu się nim oraz komunikowaniu w rozmaitych sytuacjach. Wymienili doświadczenia z zagranicznymi uczestnikami kursów na temat sposobów pracy w środowisku wielokulturowym. Mobilności pozwoliły poznać kulturę i historię kraju goszczącego, ale również przełamać stereotypy, nie tylko w trakcie sesji szkoleniowych. Wyjazdy zagraniczne wpłynęły pozytywnie na rozwój kompetencji osobistych uczestników: wzmocniły ich samoocenę, umiejętność autoprezentacji, rozwinęły zdolność radzenia sobie w sytuacjach stresujących, w zupełnie nowym otoczeniu. Wzmocniły umiejętność współpracy w grupie: wspólne opracowanie wniosku, spotkania, wyjazdy oraz inne działania projektowe. Uczestnicy nabyli nowych doświadczeń związanych z techniczną obsługą projektu: wypełnianie dokumentów, raportów uczestnika, tworzenie prezentacji multimedialnych, przygotowywanie Europass Mobilność. Dokument  ten oraz certyfikaty ukończenia szkoleń zagranicznych umożliwiają każdemu uczestnikowi efektywniejszą prezentację posiadanych kwalifikacji. Uczestnicy projektu poszerzyli również swoją wiedzę na temat programu PO WER oraz rozmaitych możliwości, które on otwiera przed beneficjentami.

 

Projekt wpłynął pozytywnie na innych nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych naszej szkoły. Skorzystali oni z wiedzy i doświadczeń zdobytych przez uczestników projektu w ramach szkoleń rady pedagogicznej, które są niezbędne w codziennej pracy z uczniem. Włączani byli do organizacji konkursów, wydarzeń kulturowych. Projekt przyczynił się do zwiększenia zainteresowania nauką języków obcych, zarówno wśród grona pedagogicznego, jak i uczniów. Nauczyciele wrócili ze szkoleń z nowymi pomysłami na realizację swoich zadań i stali się inspiracją dla pozostałych pracowników. Efekty szkoleń i projektu zachęciły pozostałych nauczycieli oraz inne szkoły do angażowania się w podobne projekty. W trakcie mobilności wymieniono dobre praktyki z uczestnikami szkoleń z europejskich szkół i placówek, co przyniosło obopólne korzyści. Aktywny udział w panelach dyskusyjnych, sesjach szkoleniowych wspierał poszukiwanie odpowiedzi na wyzwania, przed którymi stawiani są obecnie nauczyciele w całej Europie. Nawiązane zostały kontakty z nauczycielami z Gemeinschaftsschule Kastanienallee in Halle z Niemiec, Komvux Lund ze Szwecji, Silta-Valmennusyhdistys ry Tampere z Finlandii, The Halley Academy London z Wielkiej Brytanii w celu przyszłej współpracy.

Uczestnicy projektu podzielili się jego rezultatami z nauczycielami, osobami związanymi z edukacją oraz środowiskiem oświaty podczas konferencji międzyszkolnej. Działania projektowe realizowane w szkole wykształciły postawę tolerancji, akceptacji i otwartości na inne kultury w środowisku szkolnym. Uczniowie chętnie uczestniczyli w lekcjach kulturowych, angażowali się w przygotowanie rozmaitych eventów, zgłaszali liczny udział w konkursach związanych z kulturą, geografią czy tradycją innych krajów. Wykazywali się własną inicjatywą w organizowaniu wsparcia dla uchodźców z Ukrainy wiosną 2022 roku. Uczeń z doświadczeniem migracji chętnie i regularnie uczęszczał do szkoły, nawiązywał prawidłowe relacje rówieśnicze. Szybko zaczął się włączać w proces lekcyjny. Atmosfera zaufania, poczucie bezpieczeństwa przełożyły się na większe zaangażowanie w naukę oraz motywację do aktywnego udziału w życiu szkoły. Szkoła zyskała wizerunek przyjaznej obcokrajowcom i otwartej na potrzeby współczesnego świata, co potwierdzają przeprowadzone wśród rodziców i uczniów ankiety, rozmowy, wywiad środowiskowy. Wzrósł europejski wymiar szkoły: nauczyciele zostali wyposażeni w europejskie doświadczenia: porównali metody pracy, systemy edukacji. Dobre praktyki zaadaptowane zostały na grunt polskiej szkoły. Podniesienie kwalifikacji zawodowych kadry nauczycielskiej szkoły podczas zagranicznych mobilności, tworzenie środowiska przyjaznego uczniowi z doświadczeniem migracji – dzięki tym osiągniętym celom projektu wzrósł prestiż szkoły w środowisku lokalnym. Działania realizowane w ciągu dwu i pół letniego okresu wniosły szereg nietuzinkowych rozwiązań do codziennej pracy z uczniem. Zdobyte doświadczenia zostaną z pewnością wykorzystane do dalszego rozwoju szkoły w obszarze wielokulturowości, jak również przy realizacji podobnych projektów w przyszłości.

MIĘDZYSZKOLNA KONFERENCJA pt. „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści”

30 maja 2022 roku w Zespole szkolno – Przedszkolnym nr 11 odbyła się konferencja pt. „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści”, która podsumowała projekt realizowany w szkole od października 2019 do maja 2022, finansowany z Funduszy Europejskich, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Prelegentami konferencji byli nauczyciele, którzy wzięli udział w mobilnościach na Cyprze, Malcie oraz Teneryfie. Podczas spotkania podzielili się cennym doświadczeniem zdobytym podczas zagranicznych kursów oraz opowiedzieli o korzyściach, w szczególności wiedzy i umiejętnościach, uzyskanych dzięki udziałowi w projekcie:

– podniesienie kompetencji w zakresie pracy z uczniem z doświadczeniem  migracji oraz budowania relacji z jego rodzicem;

– kształtowanie umiejętności pokonywania i przełamywania stereotypów;

– poszerzenie wiedzy na temat wymiarów kultury – koncepcja Geert’a Hofstede;

– lepsze zrozumienie wyzwania, jakim jest różnorodność kulturowa i językowa w środowisku szkolnym;

– zwiększenie wiedzy na temat komunikacji niewerbalnej;

– poszerzenie wiedzy na temat różnic kulturowych oraz wynikających z nich wyzwań;

– zwiększenie  kompetencji językowych i komunikacyjnych w sytuacjach zadaniowych w środowisku międzynarodowym;

– wzmocnienie postawy otwartej na wielokulturowość;

– rozwój świadomości kulturowej;

– możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z europejskich szkół;

– podniesienie kompetencji cyfrowych;

– podniesienie kompetencji w zakresie posługiwania się językiem angielskim;

– poszerzenie wiedzy na temat projektów finansowanych z Funduszy Unii Europejskiej oraz programu PO WER;

– pokonywanie stresu, umiejętność radzenia sobie z trudnościami, w nowym otoczeniu;

– rozwój umiejętności współpracy w grupie;

– zdobycie motywacji do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego;

– poszerzenie kontaktów międzynarodowych;

– zwiększenie europejskiego wymiaru szkoły.

Zaproszeni goście – nauczyciele z krakowskich szkół podstawowych, mieli również okazję dowiedzieć się więcej na temat zasad realizowania projektów w ramach Programu Operacyjnego  Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Spotkanie okazało się również doskonałą okazją do wymiany dobrych praktyk związanych z oddziałami przygotowawczymi, pracą asystenta międzykulturowego oraz wyzwań, przed którymi stoi aktualnie polska szkoła. Prelegenci opowiedzieli nie tylko o doświadczeniach związanych z mobilnościami zagranicznymi, ale również innych aspektach wielokulturowości w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 11 w Krakowie.

Mobilności zagraniczne w ramach projektu „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” finansowane ze środków  Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER)

 

Kurs ”Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges” w Santa Cruz de Tenerife

Ostatnia mobilność zagraniczna w ramach projektu „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” realizowanego przez Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 11 w Krakowie odbyła się na początku kwietnia 2022 roku w hiszpańskim Santa Cruz de Tenerife. Cztery nauczycielki wzięły udział w kursie ”Managing a Diverse Classroom: Facing Upcoming Challenges ” zorganizowanym przez Europass Teacher Academy oraz Mucciacito, S.L.U.

Zajęcia prowadzone przez trenerkę Laurę dotyczyły pracy z klasą zróżnicowaną nie tylko kulturowo, jednak w centrum rozważań był uczeń z doświadczeniem migracji nierzadko mający trudności w realizacji standardów wymagań programowych. Istotna część szkolenia poświęcona została umiejętności zaoferowania odpowiedniego wsparcia pedagogicznego i psychologicznego, adekwatnego do trudności, które taki uczeń z doświadczeniem migracji przeżywa: odmienność kulturowa, stres związany z adaptacją w nowym kraju czy też poczucie wykorzenienia. Trenerka przedstawiła strategie umożliwiające włączenie każdego ucznia, bez względu na jego indywidualne możliwości i umiejętności, do aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych. W trakcie szkolenia omówiono również różnorodne strategie uczenia się praktykowane w wybranych szkołach w krajach anglosaskich, które umożliwiają każdemu dziecku osiągnięcie sukcesu.

Pobyt na Teneryfie był również doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami ze szkół europejskich, licznych rozmów na tematy dotyczące obecnych wyzwań edukacyjnych. Zajęcia odbywały się na terenie Language Campus, do którego cotygodniowo docierają nauczyciele i studenci z rozmaitych stron Europy i świata. Organizator szkolenia zapewnił uczestnikom bogaty program kulturalny, w jego ramach uczestnicy wzięli udział we wspólnym spacerze ulicami stolicy Teneryfy oraz wycieczce do parku narodowego Teide, na obszarze którego znajduje się trzeci co do wielkości wulkan na świecie.

Kursy zostały sfinansowane ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji realizującej projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w sektorze Edukacja Szkolna współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizacja projektu opiera się na zasadach programu Erasmus+.

Kurs ”Intercultural Communication in Education” w Limassol na Cyprze

 

Grupa 10 nauczycieli z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 11 w Krakowie uczestniczyła w marcu 2022 roku w mobilności w Limassol na Cyprze. Szkolenie, którego celem było wyposażenie słuchaczy w niezbędne umiejętności międzykulturowe, wiedzę i kompetencje wymagane do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji, nosiło tytuł ‘’Intercultural Communication in Education”. Organizatorem była DOREA Educational Institute, która od ponad dziesięciu lat szkoli kadrę nauczycielską w czternastu krajach europejskich.

Podczas kilkudniowego kursu nauczyciele uczestniczyli w wielu sesjach szkoleniowych. Koncepcja Hofstede’a, Code Switching, komunikacja międzykulturowa lub niewerbalna to tylko niektóre zagadnienia, które były ich przedmiotem. Bardzo przydatna okazała się praktyczna część szkolenia, podczas której nauczyciele poznali różnorodne zabawy integracyjne, które z pewnością zostaną wykorzystane podczas pracy z uczniami.

Oprócz polskiej grupy w szkoleniu uczestniczyli nauczyciele ze Szwecji, Niemiec, Hiszpanii, Bułgarii, natomiast prowadzącą była Nadine, Libanka zamieszkująca obecnie na Cyprze. Stworzyło to wspaniałą okazję do doskonalenia umiejętności współpracy w zespole międzynarodowym, poznania dobrych praktyk oraz wymiany doświadczeń edukacyjnych i kulturowych.

W czasie wolnym od zajęć nauczyciele uczestniczyli w bardzo dobrze zorganizowanym programie kulturalnym. Pierwszego dnia nauczyciele mieli okazję poznać uczestników równoległych kursów organizowanych przez DOREA Educational Institute podczas uroczystej kolacji i przedyskutować oczekiwania i potrzeby związane z kursem. Wraz z poznaną grupą uczestniczyli pod koniec kursu w wycieczce do pobliskiego stanowiska archeologicznego w Kurion i zwiedzali pozostałości starożytnego miasta, a także położoną na terenie gór Troodos wioskę Omodos, której początki sięgają czasów, gdy Cypr znajdował się pod panowaniem  imperium bizantyjskiego.

Kursy zostały sfinansowane ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji realizującej projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w sektorze Edukacja Szkolna współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizacja projektu opiera się na zasadach programu Erasmus+.

Kurs  ”Increasing Teachers` Intercultural Competences and Awareness” w San Cristobal de La Laguna oraz  Santa Cruz  na Teneryfie.

W dniach od 14 do 18  lutego 2022 roku nauczyciele Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 11 wzięli udział w międzynarodowym kursie ”Increasing Teachers` Intercultural Competences and Awareness”  na Teneryfie zorganizowanym przez Asociación Socioeducativa EDUPLUS.

Podczas zagranicznej mobilności nauczyciele mieli okazję uczestniczyć w wielu spotkaniach szkoleniowych. Głównym celem kursu było doskonalenie warsztatu dydaktycznego w pracy w oddziałach wielokulturowych, z osobami spoza naszego rodzimego kręgu kulturowego, które coraz częściej pojawiają się w naszych klasach i są naszymi uczniami.

Podczas kursu nauczyciele uczestniczyli w wykładach, ćwiczeniach oraz panelach dyskusyjnych, na których poruszali problematykę wielokulturowości w szkole, rasizmu, stereotypów, oraz trudności, jakie mogą się pojawić się w związku z nauczaniem w oddziałach wielokulturowych. Doskonalili również techniki i metody dydaktyczne, które pomogą w budowaniu integralności grup oraz w tworzeniu bezpiecznej i tolerancyjnej przestrzeni do nauki dla naszych uczniów.

Oprócz nauczycieli z polskiej szkoły w kursie wzięły udział delegacje z Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Litwy oraz Rumunii. Wyjazd stał się zatem znakomitym pretekstem do dyskusji, wymiany doświadczeń, porównania systemów edukacyjnych w wielu krajach Europy, a także do zawiązania współpracy międzynarodowej, która – miejmy nadzieję – zaowocuje w niedalekiej przyszłości.

Kursy zostały sfinansowane ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji realizującej projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w sektorze Edukacja Szkolna współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizacja projektu opiera się na zasadach programu Erasmus+.

Kurs „Diversity in Education: Developing Intercultural and Communication Skills” w St.Julians na Malcie

Po wielu miesiącach oczekiwań pierwsza grupa uczestników projektu „Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści” z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 11 w Krakowie wzięła udział w mobilności zagranicznej na Malcie w malowniczej miejscowości St. Julians.

Szkolenie dotyczyło wielokulturowości i nosiło tytuł „Diversity in Education: Developing Intercultural and Communication Skills”. Organizatorem była szkoła Executive Training Institute (ETI) oferująca rozmaite kursy, m.in. językowe oraz metodyczne dla osób z całego świata. Pierwsza grupa (nauczycielki  matematyki, wychowania fizycznego, języka angielskiego) wyjechała w styczniu, natomiast pozostałe dwie osoby, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, w lutym 2022 roku.

Podczas pięciodniowego szkolenia trener Steve  poruszał przede wszystkim zagadnienia związane z różnorodnością kulturową oraz językową w zespole klasowym. Jednym z zadań niezbędnych do ukończenia kursu i uzyskania certyfikatu było przygotowanie prezentacji dotyczącej pracy z uczniem – obcokrajowcem w naszej szkole: zdiagnozowanie mocnych i słabych stron w tym obszarze, opisanie działań i strategii, które będą wprowadzone oraz oczekiwanych rezultatów.

Po absorbujących zajęciach nauczyciele mieli okazję zwiedzenia przepięknych zakątków Malty. W pamięci na długo pozostanie spacer po wąskich uliczkach Mdiny, maleńkiego miasteczka położonego w samym sercu Malty, wizyta w najmniejszej stolicy Europy – Valettcie, jak również wycieczka promem na sąsiednią wyspę Gozo.

Kursy zostały sfinansowane ze środków Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji realizującej projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w sektorze Edukacja Szkolna współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizacja projektu opiera się na zasadach programu Erasmus+.

„Wielokulturowość w szkole – wyzwania i korzyści”- projekt finansowany z Funduszy Europejskich.

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 11 w Krakowie zdecydował się podjąć starania o udział w projekcie realizowanym ze środków PO WER, w związku ze zmianami, jakie zaszły w ostatnich latach w polskim społeczeństwie i polskiej szkole. Przed nauczycielami naszej placówki stanęło wiele nowych wyzwań związanych z pojawieniem się w szkołach uczniów obcokrajowców. Dla większości to całkowita nowość, bez względu na staż pracy. Nauczyciele naszej szkoły od kilku lat szukają własnych sposobów wspomagania tych uczniów, jednak jesteśmy świadomi braków, uniemożliwiających nam skoordynowane, systemowe i dobrze przemyślane działania, których celem byłoby włączenie uczniów obcokrajowców oraz ich rodzin do wspólnoty szkolnej. Brak doświadczenia w pracy z grupą międzynarodową oraz niemożność czerpania go od kolegów nauczycieli, którzy również stanęli przed nowymi wyzwaniami, stanowi poważną barierę w naszej pracy w grupie niejednolitej kulturowo. Brakuje nam narzędzi, dzięki którym moglibyśmy wspierać ucznia innego pochodzenia. Oczekujemy, że udział w kursach umożliwi nam przyjęcie otwartej postawy na wielokulturowość oraz podniesienie świadomości, z jakimi trudnościami boryka się uczeń rozpoczynający naukę w zupełnie nowym środowisku, oprócz oczywistej bariery językowej. Dzięki uczestniczeniu w kursach będzie możliwe wypracowanie narzędzi, które umożliwią nam skuteczne zintegrowanie nowego ucznia z grupą. Naszym celem jest czerpanie z doświadczeń nauczycieli, jak wspomagać proces integracji wspierając nie tylko ucznia, ale również jego rodzinę. Chcemy zbudować nowy model nauczyciela-mentora, odpowiedzialnego za proces integracji. Po odbyciu kursów planujemy podzielenie się z innymi pracownikami szkoły wiedzą i doświadczeniem nabytym w czasie kursów i szkoleń. Kolejnym długofalowym działaniem będzie nawiązanie współpracy z zagranicznymi partnerami, co może w przyszłości zaowocować wspólnymi projektami lub wymianą międzynarodową. Spodziewamy się, że nada to wymiar europejski placówce szkolnej poprzez promowanie jej na arenie międzynarodowej. Zależy nam na zdobyciu kompetencji niezbędnych do przeciwdziałania zjawiskom takim jak dyskryminacja, nietolerancja, wykluczenie, rasizm oraz tworzenie wraz z uczniami i wszystkimi nauczycielami nowoczesnej, otwartej, wolnej od uprzedzeń szkoły. Jesteśmy przekonani, że dzięki udziałowi w programie, nauczyciele naszej szkoły zdobędą niezbędną wiedzę i narzędzia, by usprawnić działania, których celem jest tworzenie nowej jakości w naszej szkole, a w szerszej perspektywie, tworzenie nowej jakości w naszym społeczeństwie.

Zaplanowany czas trwania projektu to 30 miesięcy. Do udziału w projekcie zostało zakwalifikowanych dwunastu doświadczonych nauczycieli różnych przedmiotów, otwartych na wielokulturowość, posiadających wysokie kwalifikacje, chętnych do dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Pierwsze wyjazdy zagraniczne ze względu na epidemię COVID-19 zostają przesunięte na początek  2022 roku.

Skip to content